السبت، 23 مارس 2013

بضع كلمات ..


الأكاذيب ستظل دومًا أكاذيب مهما كانت جميلة ..

 كالأحلام في لحظة ما سنستيقظ منها لنعلم أننا كنا طوال الليل "نحلم" وكل ما رأيناه لم يكن سوى "خيال" ..

وكل ما علينا فعله حينها هو مواجهة النهار والحاضر والواقع ..

فالواقع .. مؤلم لكنه صريح .. لا يكذب ولا يتجمل وهذا أسوأ ما فيه ..

والأكاذيب حتى وإن كانت رائعة .. حتى وإن عشناها وصدقناها أكثر من واقعنا ..

في النهاية ويومًا ما سنضطر لمواجهة الواقع .. لذا فالأفضل أن نحاول قدر المستطاع أن نجعل من واقعنا "الأكذوبة التي نتمناها"

ــــــــــــــــ



إذا انتهى شيئًا ما كان ينبغي له أن يحدث ... فلا تحزن فهذا يدعى "تصحيح مسار" :)



هناك 12 تعليقًا:

ظلالي البيضاء يقول...

أشعر أن كلماتك موجهة لأعماقك أكثر من أن تكون موجهة لقلوبنا أو عقولنا ..
الحياة في أوهام وأحلام مهما طالت فإنها لا تدوم ..
لكن واقعاً مراً يجعلنا نغرق في هذه الأحلام والأوهام بإرادتنا لا نريد الخروج منها .. رغم أننا نعلم أن الصواب أن نفتح عيوننا ونوقظ أنفسنا وتواجه واقعنا ..
لكن يبقى دائماً قلبٌ طاهر بداخلنا يريد أن يحيا في أحلامٍ بيضاء .. ويرفض الاستيقاظ على واقع أسود ..
كل التحية الطيبة لك أختي دعاء ..

نيللي علي يقول...

احتارت أنا في حديثك تقولين أن الكذب مهما إن كان جميلاً في النهاية كذب والواقع صادق.. إذن كيف نجعل من واقعنا أكذوبة نتمناها فنحن إن فعلنا ذلك سنعيش في وهماً كبيراً !!!

اما انتهاء الأشياء وتصحيح المسار اتفق معكي:)

شاب فقرى يقول...

أبتدي منين ؟؟؟
سوري بقالي كتير مش باجي ومش بعلق ومش بقرا ومش موجود
:(
يمكن العزلة بتفرض علينا كل الحاجات اللى مش بنحبها ولكنها بتحمينا احيانا من امور كتير جدا
لاء مش المفروض ابتدي من هنا
حلوة اوى صورة البوست دا
من فيلم Love and other drugs
من افلامى المفضلة جدا وفى مكتبتي السينمائية من فترة طويلة يمكن من يوم ما اتعرض كمان
بس مبطلعش الحاجات دى برا للاسف ولا بنصح حد يشوف حاجة
تقدري تقولي مش كل الناس هتشوف اللى انا شايفه
اقدر اقولك ان فى مشهد فى اخر الفيلم دا بين البطل والبطلة قدام الاتوبيس بعتبره من اروع المشاهد اللى شفتها فى حياتي
لاء والاروع
هوا فكرة انى مش عايز حياة مثالية
وكلام كتير كدا جوا الفيلم
مش المفروض ابتدي من هنا طبعا
نرجع ونقول ان الاحلام بتبقى حلوة لانها بتخلينا نتمسك اوي بكل اللى فى ايدينا لو هنشارك الحلم دا مع حد ونحارب بقسوة عشان نحققه وبقوة وشراسة لا متناهية ونثبت فى ارض المعركة حتي النهاية
عارفة زي مين ؟
زي احيانا فى بعض الحروب الجنود كانوا بياخدوا زوجاتهم معاهم ويخلوهم فى مخيم ورا الجيش عشان يعرفوا انهم لازم يموتوا قبل ما يتهزموا وزوجاتهم يشجعوهم
واحيانا لما المقاتلين كانوا بيربطوا نفسهم فى ارض المعركة عشان لو حد قدر يغلبهم يبقوا يموتوا احسن لهم
الاحلام بتخلينا نتمسك اوي بكل الحاجات اللى بنحبها وبنحلم بيها
مش لازم ابتدي من هنا
عارفة الواقع قاسي ووحش جدا وزفت زى ما بقول دايما
لكن احلي حاجة فيه انه حقيقة يعني مش كدبة وهتزول
ودي اكتر حاجة بحبها فيه
حتي لو الحقيقة مرة بس يكفي انها مش خدعة زي كلمة حلوة (بحبك - هحافظ عليك ومش هسيبك - مش هتخلي عنك ) كل الكلام الحلو اللى بنسمعه واحنا فى واقع الحب الحقيقي اللى لقيناه وبنلاقى اللى قدامنا بيتعامل كأنه مقالوش
فى ناس بتحاول تكدب وتقنعنا ان اللى فات خدعة بس احنا عارفين كويس فين الحقيقة لاننا عايشين الواقع وفاهمينه كويس
انا مش هبطل احلم يا دعاء
برغم انى خسرت اعظم احلامي واحلى حلم ليا فى الحياة سواء عالمستوي الشخصي او العملي
مش هبطل احلم
لان الصراحة الحلم لو ممعاكش تمنه يبقى هيتحول لكابوس
وانا بدفع تمن الحلم لما يضيع وجع مبينتهيش وعلامة مبتزولش والناس تقولك اصله رومانسي بزيادة اصله بيحاول يثبت لنفسه نظريات ويأرخ التاريخ ويقولوا كلام زي النيلة ملوش اى علاقة بالحقيقة
انا برده هكمل
وهحلم
وهزعل وابكي واتوجع وانا مبسوط اوي اوى اوى
لسبب بسيط لانى اخدت الحلم اللى بتمناه ويكفيني شرف انى حلمت ووقفت دافعت عنه لحد ما كسروني فى ارض المعركة
يكفيني انى عشته ولو حلم ودى حاجة محدش يقدر يحرمني منها
الواقع قاسية حقيقته وجماله فى انه حقيقة ولكن الحلم هوا تصور لبكره
واللى هنعمله
ومع شخص زيي بيلتزم بكل حرف بينطقه فانا مقتنع انى لما احلم بحلم لازم امسك بيه لحد الموت
حتي الان مقولتش كل احلامي او اللى بتمناه لحد
لكن اللى اتعرف كفاية
واللى مستخبي يمكن يتعرف في يوم لما يتحقق ويبقى واقع ويمكن فى يوم يتحكي كحكاية قبل النوم
محدش عارف
انا مش عايز حد يصحح لي مساري
حتي لو انا ماشي غلط فيكفي ان دا اختياري لانى مينفعش اعيش بعقل شخص تاني لان ربنا هيحاسبني انا علي اختياراتي انا وبعقلي انا حتي لو مشيت ورا ناس تانية بعقولهم هيقولي ليه عملت كدا امال فايدة عقلك ايه ؟؟
فانا راضي وهدفع التمن عادي جدا سواء لربنا او للشخص اللى غلطت فى حقه مع انى مقتنع ان ربنا مبناش الدنيا دي علي حاجة غلط زي الكراهية والقسوة والكدب
لكني مقتنع برده انى لما اجي ادفع التمن ربنا هيرحمني لانه الوحيد العالم بحالى واللى حاسس بيا وبقية البشر مجرد بيمثلوا وبيقولوا اللى ميقصدوهوش
انا خلصت ولسه برده مش عارف ابتدي امنين
لكن الاكيد انى مش بعلق عند حد ولا بقرا عند حد ودا بسبب العزلة
فللأسف زياراتي هتبقى على المدي الطويل
:)
وان شاء الله ربنا ييسر الامور ويصلح الحال وتستمر العزلة :)
كوني بخير
إلي زيارة قادمة
تعليق طويل شوية بس استحمليني معلش
كنت هكمل فى الكومنت واكتب اكتر بس قلت اعتبر نفسي خلصت واسكت بقى بدل ما اطول اكتر
الموضوع بتاع البوست يهمني اوي اصلي :)
شاب فقري

نهر الحب يقول...

الاكاذيب اسوأ شيء في الدنيا عشان كدة لازم يجيلها يوم وتظهر حقيقتها

تصحيح مسار...في الجون علي فكرة

وحشتيني

شاب فقرى يقول...

مختفية ليه بس ؟

Do3aa El_attar يقول...

ظلالي البيضاء ..

"المعنى في بطن الشاعر " زي مابيقولوا :)

الفرق بين الحلم والوهم .. الشخص نفسه

في شخص بيحلم .. وبيسعى لحلمه .. فبيتحول الحلم لواقع

في شخص بيحلم .. ومش بيعمل أي حاجة لحلمه .. فبيتحول الحلم لوهم

بس مش ده اللي كنت أقصده وأكيد أنا اللي مقدرتش أوصل اللي عايزه أقوله .. أنا كنت بتكلم عن "الأكاذيب" مش "الأحلام" .. في ناس بتكدب عشان تظهر بشكل معين .. فليه مايبقوش هما فعلاً الشكل ده يعني يحولوا كدبتهم لواقع وحقيقة ؟

منورني دايمًا وجودك :)

Do3aa El_attar يقول...

نيللي الجميلة :)

اللي اقصده يانيللي إن لو عيشنا كدبه فنحاول على قد ما نقدر نحول الواقع اللي كارهينه ده للكدبه اللي نفسنا فيها .. فتبقى هي واقعنا .. بدل ما نفضل عايشين في كدبه وعارفين إنها كدبه بس بنهرب .. ليه ما نواجهش ونحارب عشان تكون هي واقعنا اللي نفسنا فيه

منوراني :)

Do3aa El_attar يقول...

شاب فقري ..

أولاً: مش محتاج تقول سوري :)

ثانيًا: أنا معرفش الفيلم بس انت شوقتني إني أشوفه :)

ثالثًا: أرد على الكومنت بقى :D

"عارفة الواقع قاسي ووحش جدا وزفت زى ما بقول دايما
لكن احلي حاجة فيه انه حقيقة يعني مش كدبة وهتزول
ودي اكتر حاجة بحبها فيه"

آهو ده اللي أقصده مش أقصد الأحلام .. أقصد الكدبة اللي بنعيشها وعارفين إننا بنكدب على نفسنا قبل الناس .. عارف زي ايه ؟

زي بالظبط فيلم "أنا لا أكذب ولكني أتجمل" .. هو طول الوقت عيش نفسه في كدبه عشان يظهر بصورة معينة .. ليه ما حاولش يغير من الواقع ويخليه على الاقل شبه الكدبة اللي بيتمناها ؟!

"انا مش هبطل احلم يا دعاء"

وأنا ما قولتش إننا ما نحلمش .. لأن أنا نفسي مااملكش في دنيتي كلها غير الحلم .. لأن ببساطة لو محلمتش مش هقدر أعيش الواقع :)
ـــــــــ

بالنسبة لتصحيح المسار بقى

"حتي لو انا ماشي غلط فيكفي ان دا اختياري لانى مينفعش اعيش بعقل شخص تاني لان ربنا هيحاسبني انا علي اختياراتي انا وبعقلي انا حتي لو مشيت ورا ناس تانية بعقولهم هيقولي ليه عملت كدا امال فايدة عقلك ايه ؟؟"

ماينفعش نعيش بعقل شخص تاني أصلاً .. لأن وقتها مش هنكون نفسنا .. الفكرة كلها إن في "قدر" .. بنبقى ماشيين في طريق ومش يكمل لسبب ما .. بعدها بنتكشف إن الحمد لله إنه مكملش لأن مش ده الطريق اللي هيوصلنا للي نفسنا فيه .. ووقتها بنكون اختارنا الطريق اللي هيوصلنا وعرفناه فبنحمد ربنا إنه قفل في وشنا الطريق التاني :)
ـــــــــــــــــــــ

تعليقاتك الطويلة بتلهمني جدًا وبالتالي علق براحتك وطول براحتك المدونة مدونتك ^ــ^

Do3aa El_attar يقول...

ساسووووووووووو

لما لاقيت إن في كومنت جديد ولقيتك انتي عملت كده

^ـــــــــ^

عشان انتي واحشاني جداااااااً <3 <3

Do3aa El_attar يقول...

شاب فقري

مختفية لأني مش جايلي نفس أعمل أي حاجة حتى الكتابة :(

من فترة للتانية بمر بالحالة دي بس برجع تاني :)

شكرًا على سؤالك ^ــ^

شاب فقرى يقول...

كله بيعدي يا عزيزتي :)

قولي يارب وكله بيعدي :)

كوني بخير إلي زيارتي القادمة :)

عايز الاقي حاجة اكتب عليها كومنت تلاتة متر من بتوعي :)))

سمايل

فقري

Do3aa El_attar يقول...

شاب فقري :)

عارفة والله إن كله هيعدى .. معنديش أبدًا أي شك في ده :)

كتبت آهون .. اكتب كومنت براحتك حتى لو 10 متر ^ــــــ^