الاثنين، 11 فبراير 2013

يقين ...



مؤخرًا .. تيقنت أن الحياة لا تسير كما نخطط لها حرفيًا...
لكنها قد تفاجئنا بأن تكون خطتها أروع من خطتنا..

ربما لا نلاحظ هذا في وقتها ولا نفهمه ، وربما شعرنا باضطهادها لنا في حين تحيك هي لنا مفاجأة.. تعلم جيدًا أنها أروع مما تخيلنا، تتحمل ظلمنا لها وتسخر من دموعنا لأنها تعلم أنها ستحيلها إلى ابتسامة غدًا أو بعد غد، ابتسامة تنسينا ماذرفنا من دموع ..

نحن لا نفهم هذا أبدًا، لأننا لا نرى الصورة كاملة، كالصغار نريد أن يحدث مانتماه في حينها، ندبدب على الأرض بأقدامنا ونبكي ليحدث ما نريد، لا نعلم أنه بالصبر قد يكون الواقع أروع من الأحلام ..

 فقط كل ما نحتاجه هو بعض الإيمان واليقين أنه يوجد في السماء من يحبنا ويعرف جيدًا ماذا نحتاج ومتى نريده (وليس متى نتصور أننا نريده) ..

فقط بعض اليقين بأن الحقيقة قد تصبح أروع من الخيال .. 

هناك 15 تعليقًا:

ابراهيم رزق يقول...

جميله روح الامل و التفاؤل فى كلماتك

تحياتى

نيللي علي يقول...

يادعاء كلماتك تتساقط كقطرات المطر علي قلبي فتجعله يهدأ من نيرانه، كل ما تكتبيه هو ما أشعر به بالفعل الآن!

لكي مني كل التحية لقلمك ؛)

دعاء يقول...

دعاء،
صديقتي دودو الشقيّة!

اشتقتكِ كذلك،
أتعلمين؟!
مررتُ بهذه الحالةِ اليوم!
كنتُ أشعر بحزنٍ شديدٍ هذا الصّباح،
ثمّ فوجئتُ بأشياء كثيرة جميلة تحدثُ دفعةً واحدةً!
الله!
كم كان الأمرصعبًأ، وكيف أصبح فيما بعد!
فعلا، نحن أطفال!
لا نفهم حقيقة الأمر في الوقتِ المناسب...

جميلٌ جدًّا ما قرأته هنا،
وليت الوقت يسعفني لأتواجد دومًا.

دمتِ بكلّ الخير صديقتي الجميلة!

reemaas يقول...

ونعم بالله يا دودى عارفة ساعات بتضيق اوى وبنوصل لاننا بنتخنق بس لما نريح حبة ونوصل للنتيجة دى بنحس ان ربنا بيطبطب علينا

شاب فقرى يقول...

للأسف مش هعرف أرد ...

أنا من الناس اللى بتختار وبتتمسك بإختيارها حد الموت
ميهمنيش خطة الحياة لو كانت أحلي
يهمني خطتي أنا
يهمني إختياري أنا
لأن دا اللى ربنا هيحاسبني عليه
ميفرقش معايه بقى الخيارات اللى قدامي احلي ولا اوحش
انا عارف انا مختار ايه ومؤمن بايه
مش يهمني نهائيا ما ترمه لي الحياة
ان اختياري قبل اى شىء
وانا قادر علي اصلاح كل شىء وتخطي كافة المشكلات
ودا مش غرور
ولكن
ثقة فى الذات
وفى الارادة الحرةالتي منحها لي الرحمن :)

تحياتى
واعتبريني معلقتش
لانى مصر علي رايي جدا :)

إلي تعليق آخر وزيارةأخري

كريم
شاب فقري...

Do3aa El_attar يقول...

إبراهيم رزق ..

ربنا يخليك .. سعيدة إنها عجبتك :)

Do3aa El_attar يقول...

نيللي علي..

^ــــ^

وانتي كومنتك فرحني جدًا :)

Do3aa El_attar يقول...

دودوو

أولاً منورة :)

ثانيًا: وحشتيني انتي وكومنتاتك :)

ثالثًا: ممكن مانفهمش الحكمة في وقتها بس في النهاية بنشوف الصورة كاملة فبنفهم وأحيانًا في حاجات مش بتتفهم وبنفضل مش عارفين هو ليه حصل كده ؟

Do3aa El_attar يقول...

ريماس ..

آيون هو ده الإحساس بالظبط

( ربنا بيطبطب علينا)

منوراني يانور :)

Do3aa El_attar يقول...

شاب فقري ...

تؤ مش هعتبرك مش علقت وهرد على كومنتك :p

كلامك رجعني لحاجة دايمًا أفكر فيها:الإنسان مسير ولا مخير ؟

وبعد تفكير طويل اكتشفت إننا مسيرين في حاجات ومخيرين في حاجات تانية، لو قلنا إننا مسيرين دايمًا هيبقى ده تواكل ومش هيبقى فيه أي مغزى لحسابنا في الآخرة، ولو قلنا إننا مخيرين دايمًا مش هيبقى في حاجة إسمها قدر

في حاجات بنحارب عشانها ونفشل بس بنفضل نحارب لآخر نفس وفي كل مرة بنحارب فيها بنلاقي ربنا بيقفلهالنا بس صدقنا وقتها ومحاربتنا عشانها هو اللي بيخللي ربنا يكافئنا في الآخر ممكن بنفس الحاجة بس مش بنفس الطريقة اللي كنا متخيلنها وممكن بحاجة تانية نكتشف إنها هي الأنسب لينا أو نكتشف إنها فعلاً دي اللي كنا عايزينها بس إحنا مش كنا فاهمين كده

أنا بكره التواكل وبكره إني أستسلم بسهولة بس كمان بحب أقرا الإشارات الكونية وأحيانًا الإشارات دي بتقول إن الحاجة دي مش لينا وإن الطريق ده مقفول وده لأنه (قدر) ممكن نفهم سببه بعدين وممكن مش نفهمه نهائي، بس لما مش نفهمه بنفتكر الآية دي " وعسى أن تكرهوا شيئًا وهو خير لكم" ، ساعتها بنهدى وبنعرف إن بكرة في حاجة أحلى مستنيانا :)

ــــــــــــــــ

ع جنب: أحلى حاجة في كومنتك إنه بياخدنا للتفكير في حاجات تانية :)



ظلالي البيضاء يقول...

الأخت الطيبة دعاء ..
كده برده يا دعاء كل ما أبحث عن مدونتك يقوللي إني غير مدعو ..
تطلعي مغيرة العنوان ..
طب كنتي ابعتي مكتوب بالعنوان الجديد ..
بكل الأحوال ألف مبروك المدونة الجديدة ..
كنت أحاول مراراً دخول مدونتك وها قد وجدتها أخيراً ..
؛
ما قدره الله تعالى لنا خير ما دامت قلوبنا طاهرةً ونقية ..
كل التحية والتقدير .. أسأل الله لكم الخير والتوفيق ..

Do3aa El_attar يقول...

ظلالي البيضاء ..

أنا أسفة والله بس اللي حصل إن المدونة بتاعتي مش عارفة أدخلها فمعرفتش أنوه فين إني عملت مدونة جديدة علقت عند حضرتك وتوقعت إنك هتعرفها بس أنا أسفة بجد

نورت المدونة الجديدة :)

ظلالي البيضاء يقول...

حقاً الأمر لا يحتاج لاعتذار ...
لكنني افتقدت أختاً كريمة وطيبةً أرجو لها الخير دائماً ..
وسررت بأنك بألف خير .. وإن ساءني فقدك لمدونتك ..
دمت أختاً طيبةً وكريمة ..

Do3aa El_attar يقول...

ظلالي البيضاء ..

أنا كمان كنت مفتقداكم جدًا في الفترة اللي فاتت دي

شكرًا جدًا على سؤال حضرتك :)

زينب علي حبيب يقول...

جميل جداً ما قرأت هنا ...

وبالفعل ... هذه هي قناعتي منذ وقت طويل ... شكراً لتذكيري بها ^_^