الجمعة، 1 فبراير 2013

هي أبدًا لا تعرف الاكتئاب ..



هي أبدًا لا تعرف الاكتئاب ...

 هي فقط تستيقظ كل يوم بلا روح، شيئًا ما يؤلمها لا تستطيع تحديده كشبح يطاردها ولا تراه .. تؤجل بداية يومها قدر المستطاع فتنام لما يزيد عن الـ 12 ساعة

هي أبدًا لا تعرف الاكتئاب ...

هي فقط تستيقظ كل يوم فتطمئن أن نوافذها مغلقة بإحكام، يزعجها هذا النور المتلصص من النافذة ليخبرها أنه يوجد في الخارج حياة .. فتنتظر حتى الليل لتستمتع بالظلام وباليوم وهو على مشارف الانتهاء ...

هي أبدً لا تعرف الاكتئاب ..

هي فقط تشعر بغربة تحتضن وسادتها ، دميتها في محاولة للشعور بالأمان، لكن بلا جدوى ... برد يسري في جسدها فيشعرها بوخز لا تعرف مصدره ..

هي ابدًا لا تعرف الاكتئاب ...

هي فقط فقدت شهيتها للحياة ، تعيشها بقوة الدفع، بقوة دفع "ماينبغي فعله" وليس ماتتمنى فعله، لأنه ببساطة لاشيء تتمناه

هي أبدً لا تعرف الاكتئاب ..

هي فقط تريد أن تنزوي في مكان بمفردها تحتضن نفسها لأنها هي الوحيدة التي تعلم ماتعانيه، أو أن تبكي في حضن أحدهم ليخبرها أن كل شيء سيكون على مايرام ، أو أن تصرخ لتخرج مابداخلها ..

هي أبدًا لا تعرف الاكتئاب ..

هي فقط ليس لديها رغبة في الحكي أو قدرة على أن تصف مابداخلها، فمابداخلها غير قابل للترجمة

هي أبدًا لا تعرف الاكتئاب ..

هي فقط لا تستطيع أن تقوم بأقل الأشياء، تترك سريرها ، مكتبها، دفاترها، كل أشياءها كما هي لأنها لا ترغب في ترتيبها، كل الأشياء تبدو في نظرها ثقيلة كالجبل ...

يسألونها: أتعانين الاكتئاب ؟

فتجيب: لا .. لا .. أنا فقط فقدته ففقدت طعم الحياة ....





هناك 16 تعليقًا:

شاب فقرى يقول...

الصورة اللى فوق فكرتني بمبدأ عندي بيقول : غنته متقدرش تخسر نفسك لأنك لسه جواك ولسه عايش ومهما حصل فى حياتك تقدر تقدر تقدر تقدر تقدر ...

مينفعش حد يخسر نفسه

ممكن يبقى احساس يستمر ايام او شهور لكنه بيزول لما الواحد بيركز مع نفسه ويفكر كويس اوى هوا عايز ايه ومحتاج ايه ويوصله ازاى وازاى يقدر يعيش مع نفسه ويرضيها ويرضي ربنا فى ذات الوقت
مع صعوبة المعادلة بتظهر صعوبة الحياة وفى وسط متغيرات زي القيود اللى بيفرضها المجتمع وبيفرضها الاهل شوية وبيفرضها الصحاب والناس اللى بنحبهم ومنقدرش نتخلي عنهم بينشأ وجع الحياة
اللى بنقدر نتأقلم معاه بكل الناس اللى موجوده دي وفجأة نفتكر الفترة دي بتاعة كل القيود لما نوصل لهدفنا ونقول والله كانت ايام حلوة

احنا بشر

أقدر أقولك كلام كتير اوى عن تفاصيل اليوم المذكورة وعن الغكتئاب لأني وحتي الآن لم أعرف إنسان قدر يكتئب ويتوجع ويعيش مع الألم أكتر مني

لكني هكتفي بالتالي وهوا التعليق علي الصورة الأخيرة وأهم مبادئي وقواعدي فى الحياة : إنته مبتخسرش حد إلا لو قررت فعلا إنك تخسره ودا كمان مش بإيدك
عايز حاجة إتعب عشانها
أحيانا بيبقى التمسك باللى بنحبهم زي النار اللى بتحرقنا
لكنها هي برده اللى بتمدنا بالقوة عشان نحلم ببكره ونعيش ونقول أنا هقدر

لازم نتحمل يا عزيزتي ولازم نتمسك بطريقنا

انا بكره التنمية البشرية وطبقا لأفكاري فأنا تقريبا بكره اللى بيتكلموا فيها وبقرف منها أحيانا
عشان كدا تأكدي إن كلامي بعيد تماما كل البعد عنها

كوني بخير إلي التعليق القادم

ربما لا تكون زيارتي الأولي لأنني أكتفي بالقراءة والرحيل و لكنه علي حد علمي وكما أسعفتني الذاكرة تعليقي الأول , لي عودة حتماً

كريم
شاب فقري

:)

شاب فقرى يقول...

وأنا بتصفح الفيس

لقيت الصورة دي

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s480x480/318833_364663680291771_1620814393_n.jpg

متنسيش دا :)

Do3aa El_attar يقول...

شاب فقري (كريم)

تعليقك خلاني أعمل كده :)

معاك إن مفيش حد ينفع يخسر نفسه بس ساعات بتتوه مننا والمفروض علينا إننا ندور عليها ومانسيبهاش تتوه أكتر من كده:)

"إنت مبتخسرش حد إلا لو قررت فعلا إنك تخسره"

الخسارة مش دايمًا في ايدينا ، أحيان كتيرة بتبقى مضطر تودع ناس وتخسرهم وأحيانًا ده بيكون عشانهم مش عشانك ولأن هما كمان سابوا إيدك

سعيدة جدًا بزيارتك وتعليقك فرق جدًا لكنه مش الأول هو الأول في المدونة دي لكن أنا كان عندي مدونة قديمة وانت كنت بتيجي هناك :)








Do3aa El_attar يقول...

حاضر مش هنساه ^ــ^

ابراهيم رزق يقول...

هى لا تعيش الحياة
هى قررت ان تتخلى عن ما ينتمى و ما يعبر عن الحياة
الحب و الكره السعادة و الحزن التفاؤل و التشأؤم التفاعل والاكتئاب
هى قررت الموت اكلينكيا

جمية بجد يا دعاء و سعيد بعودتك القوية

تحياتى

ابراهيم رزق يقول...

يا ريت يا دعاء نشوفك فى معرض الكتاب

انا هكون موجود الاحد

و هكون موجود فى حفلة سيف و شرين بارابيسك الخميس

تحياتى

Do3aa El_attar يقول...

إبراهيم رزق

"الموت اكلينيكيًا"

فعلاً هو التعبير الوحيد اللي يصف حالة البوست ده

أنا اللي بجد بيفرحني وجودك هنا :)

Do3aa El_attar يقول...

هييييييييييييييييييييييييييييييييييه

أخيييييييييييييرًا هشوفكم أنا فعلاً جاية بكرة بإذن الله .. بس هات ساليناز بقى بالله عليك نفسي أشوفهااااااا ^ــــــــ^

شاب فقرى يقول...

أنا منعزل عن المدونات من فترة كبيرة جدا فأغلب الظن إني لو حاولت أفتكر المدونة القديمة هفشل تماما :(

ولكن
ردا على ردك

((
مضطر تودع ناس وتخسرهم وأحيانًا ده بيكون عشانهم مش عشانك ولأن هما كمان سابوا إيدك
))

انا مش رد فعل يا عزيزتي
أنا الفعل
هما سابوا إيدي , حريتهم وإختيارهم وقضيتهم ومشكلتهم
لكن أنا مش هما , وانا مش زيهم , وانا مش هسيب ايديهم حتي لو بعدوا وانتقلوا لعوالم اخري وسابوني فى وسط التيار ماسك فى قشة والقشة هنا هي ايماني بيهم
أينعم بمسك فيهم عشانهم لكن دا كمان عشان كل حاجة تخصني
فى ناس بتقول الكرامة ومينفعش حد يدوس عليا ويسيبني وافضل ماسك فيه والكلام الكبير دا اللى مبنلاقيش منه فايدة
دي حاجة تخصهم
وانا فى اللي يخصني بفضل ماسك :)
الخسارة دايما فى ايدينا
لو حد ساب ايدينا واحنا قررنا وقدرنا نسيب ايده
يبقى احنا فعلا ساعتها غلط
ما هوا طالما قررنا نمسك فى الاول يبقى اخترنا صح
يبقى لما نسيب فهوا دا الاختيار الغلط
هما هيكونوا كويسين بعيد عني اوكي
نو بروبلم
ولكن
دا ميدينيش الحق انى اسيب ايديهم او ابطل اهتم بيهم او ابطل احبهم
فهماني ؟؟؟
انا الفعل مش رد الفعل علي أفعالهم

جوهرنا طول ما هوا موجود يقدر يساعدنا فى اختيارات تظهره ولما الجوهر يظهر بنلاقى نفسنا بجد ومبتبقاش تايهة ولا حاجة :)

أنا مريت بمواقف الشهر اللى فات دا أثبتت من خلالها الجملة دي كتير اوى وتقريبا الف مرة :)
ولذلك بقيت مؤمن بيها

دور جوا نفسك هتلاقيك من خلال أفعال بيمليها عليك جوهرك مش اى حاجة تانية :)

شيل التراب عن الجوهر وحاول تكسر اى حاجة تمنعك من انك تكون انته واقف وقول لاء
انا هستمر فى الحياة بناء علي انى انا وبناء علي ايماني
وفى لحظة هتلاقى نفسك
القلوب اللى بتكره واللى بتتخذ ردود أفعال قاسية لا تنجو من معركة الحياة يا عزيزتي
لكن القلوب اللى بتحب وبتعيش لغيرها هي اللى بتقدر تنجو من المعركة لانها عالاقل ان خسرتها
فهي عاشت بنبل وباختيار هيساعدها تقدر تكمل بعد كدا
بس كدا :)

الموضوع كبير أغلب الظن
ولسه فى بوست تاني لازم اعلق عليه
:D
وزي ما قلت فى معظم زياراتي السابقة مكنتش بعلق لان كان فى مانع قوي حبتين
اراكي فى البوست الجديد بقي

تحياتي

كريم
شاب فقري

شاب فقرى يقول...

فى حاجات كتير أوي جوانا مهما حد حاول يكسرها او ياخدها
بتفضل زي ما هي
وبتنجو من المعركة وتعيش
وهكذا
:)
لا تنسي هذا
بعض الأشياء بداخلنا لا يستطيع أحد أخذها مننا أبدا

:)

zeze يقول...

دودو الجميلة اخبارك ايه يا حبيبتي
احنا لازم نقاوم يا دودو ،لاننا لو سبنا نفسنا لمشاعرنا يتحكم فيها الاشخاص
مش هنعمل حاجة خالص وهيبقي عندنا احساس انه كل حاجة ملهاش طعم ولا قيمة
عالعموم حمد الله علي السلامة وحشتيني بجد
بارك الله فيكي

Do3aa El_attar يقول...

شاب فقري ..

الموضوع فعلاً كبير :)

سعيدة أصلاً بالمناقشة لأن ده قليل لما بيحصل في عالم التدوين ^ـ^

نيجي بقى لردك

"أنا الفعل
هما سابوا إيدي , حريتهم وإختيارهم وقضيتهم ومشكلتهم
لكن أنا مش هما , وانا مش زيهم , وانا مش هسيب ايديهم حتي لو بعدوا وانتقلوا لعوالم اخري وسابوني فى وسط التيار ماسك فى قشة والقشة هنا هي ايماني بيهم "

عجبني جدًا الجزء ده ، وخاصة " والقشة هنا هي ايماني بيهم"

ممكن تبعد عن حد لكن إيمانك بيه عمره مابيتغير، وبتفضل ذكرياته وقود حياة ليك، رغم إني مش قادرة أستوعب إن حد يسيبك وانت تفضل ماسك فيه ممكن لأني مش بحب أكون عبء وبحس لو عملت كده هكون عبء وده أكتر إحساس بكرهه

منورني بجد :)

Do3aa El_attar يقول...

صح .. لأننا لو سيبناها تروح مننا إحنا نفسنا هنتوه ومش هنلاقي نفسنا :)

Do3aa El_attar يقول...

زيزي

انتي وحشتيني أكتر ياحبيبتي جدًا والله :)

فعلاً يازيزي لازم نقاوم ونقوم عشان الحياة او احنا وقفنا مكاننا هي مش هتخسر حاجة إحنا بس اللي هنخسر

منوراني :)

مسابقات أدبية شعر وقصة ورواية ومسابقات فنية يقول...

الفقد اصعب انواع الاكتئاب

زينب علي حبيب يقول...

رائعة

عجبتني مدونتك اوووي ومواضيعها ...

بحس كلامها كتير ما يلامسني